Home About Us Gallery Login Site Map Contact Us
   
 


3/21/2010
نوروز جهانی شد
با تصویب یک قطعنامه در سازمان ملل متحد در نیویورک، “جشن باستانی نوروز” به عنوان روز بین المللی نوروز و فرهنگ صلح در جهان به رسمیت شناخته شد. قطعنامه روز بین المللی نوروز با اجماع اعضای این سازمان به تصویب رسید و به این ترتیب نوروز به عنوان یک مناسبت بین المللی به رسمیت شناخته شد.

 

این قطعنامه در یک ابتکار عمل مشترک با ایران، افغانستان، آذربایجان، تاجیکستان، ترکیه، ترکمنستان، قزاقستان و قرقیزستان به عنوان کشورهایی که نوروز را در سطح ملی گرامی می‌دارند، آماده شده بود. هندوستان، آلبانی و مقدونیه نیز پیش از رای گیری به جمع بانیان قطعنامه پیوستند. فعالیت های مربوط به این قطعنامه از ماه میزان یا مهر ماه سال جاری و پس از توافق در مورد متن این پیش نویس قطعنامه میان کشورهای یاد شده آغاز شد. این متن توافق شده به شش زبان رسمی سازمان ملل ترجمه شده و از اوایل ماه قوس یا آذرماه ۸۸ در اختیار کشورهای عضو سازمان ملل قرار گرفت. پس از آن رایزنی های گسترده ای با کشورها برای نیل به حمایت عمومی اعضا سازمان ملل از این قطعنامه آغاز شد.


این رایزنی های سی ام ماه دلو یا بهمن ماه به پایان رسید و بدین ترتیب متن قطعنامه آماده معرفی و تصویب مجمع عمومی سازمان ملل گردید و مجمع عمومی سرانجام در چهارم ماه حوت یا اسفند ماه قطعنامه «روز بین المللی نوروز» را در چارچوب ماده ۴۹ در دستور کار خود قرار داد و تحت عنوان «فرهنگ صلح» به تصویب رسانید

مجمع عمومی به اتفاق آرا این قطعنامه را به تصویب رسانید.


این قطعنامه در ۱۷ بند مقدماتی وپنج بند اجرایی تنظیم شده است. بندهای اجرایی این قطعنامه به شرح زیر هستند:


۱- شناسایی اول حمـــل یا فروردین (۲۱ مارچ) به عنوان روز بین المللی نوروز
۲- استقبال از تلاشهای کشورهایی که نوروز را گرامی می‌دارند در جهت حفظ و توسعه فرهنگ و سنت های نوروزی.

۳- تشویق سایر کشورها به آگاه سازی در مورد نوروز و سازماندهی مراسمی در بزرگداشت نوروز به طریق مقتضی.

۴- درخواست از کشورهایی که نوروز را گرامی می‌دارند برای پژوهش پیرامون تاریخ و سنت‌های نوروزی با هدف انتشار آگاهی در مورد میراث نوروز در میان جامعه بین المللی.
۵- دعوت از کشورهای علاقمند، نظام ملل متحد، کارگزاریهای تخصصی ملل متحد بویژه یونسکو، صندوق‌ها و برنامه های ملل متحد، سازمانهای بین المللی و منطقه‌ای و سازمانهای غیر دولتی برای شرکت در مراسم نوروزی.

جشن نوروز در کنگره آمريکا به رسميت شناخته شد

مجلس نمایندگان آمریکا عصر روز دوشنبه 15مارس 2010 قعطنامه ای را تصویب کرد که در آن اهمیت فرهنگی و تاریخی نوروز به رسمیت شناخته می شود. مجلس نمایندگان آمریکا همچنین در قطعنامۀ خود سال نوِ ایرانی را به آمریکاییان ایرانی تبار و مردم ایران تبریک گفته است. این قطعنامه با تلاش مایکل هوندا از نمایندگان ایالت کالیفرنیا به تصویب رسید


Banknote اسکناس -
اسکناسهای قاجار
اسکناسهای رضا شاه پهلوی
اسکناسهای محمدرضا شاه
اسکناسهای سورشارژ
اسکناسهای جمهوری اسلامی
اسکناسهای خارجی

Stamp تمبر-
تمبرهای قاجار
تمبرهای رضاشاه
تمبرهای محمدرضا شاه
تمبرهای جمهوری اسلامی

Medal مدال -
مدالهای پهلوی

Coin سکه -

Cover پاکت -
پاکتهای قاجار
پاکتهای پهلوی
پاکت مهر روز

Miniature مینیاتور و نقاشی -

Archive آرشیو -

Essays
Advertisement

Search :